| L’escola de música va iniciar les seves activitats el novembre de 1977 quan, fruit d’unes converses entre l’alcalde, senyor Francesc Llatjós, i el senyor Francesc Claverol, l’ajuntament va fer l’encàrrec d’organitzar els primers cursos. La inauguració oficial va ser el 14 d’abril de 1978 però no és fins a la creació de la Fundació Pública Municipal per a la Promoció i Foment de la Cultura i l’Art a Sant Cugat del Vallès, l’any 1979, que es culmina el procés de constitució de l’escola amb la seva municipalització i s’inicia l’evolució que vint-i-cinc anys després, o sigui aquest curs, ha portat l’Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels a ser un centre de referència en l’educació musical catalana. | |||
| Inicialment ubicada a l’edifici de Correus, amb 66 alumnes i dos professors, i poc després al costat de la Casa de Socors, les primeres passes van ser modestes però decidides: en tres anys es va superar el doble d’alumnes inscrits i s’hi van incorporar cinc nous professors, amb un total de set especialitats instrumentals. Estem a l’any 80. Es crea l’Associació de Pares, Professors i Alumnes, origen de l’actual AMPA, que reforça el paper de l’escola de música en crear un estat d’opinió favorable. Creix el servei, però també la despesa. En el projecte de pressupost d’aquest any, on es preveu un dèficit total de més d’un milió i mig de pessetes, el director conclou (en castellà en el document original): “...no queremos terminar sin antes recordar que, en ningún país del mundo la enseñanza, entendida, no como negocio, sino como servicio social, aporta un superávit en sus presupuestos. Es más bien una inversión a largo plazo que con el tiempo aporta unos beneficios generosamente superiores a los gastos que en su día ocasionó.” Cal dir que en aquell moment, les emergents escoles de música eren sostingudes pels ajuntaments i els propis usuaris, en el nostre cas en un 64% i un 36% respectivament. No serà fins la implantació de la Logse l’any 1992, que les administracions autonòmiques començaran a participar en el seu finançament. Mirant enrere podem concloure que, durant els primers anys de la democràcia, els municipis, representants administratius més pròxims als ciutadans, assumeixen la important responsabilitat de recollir les aspiracions i necessitats del poble i liderar l’impuls cultural. L’any 81 l’escola es denomina oficialment Escola Municipal de Música. El 1984, amb la creació de la Fundació Pública Municipal d’Ensenyament, actualment Patronat Municipal d’Educació, es millora la situació laboral del professorat i s’assegura la continuïtat del claustre amb la conseqüent implicació dels docents en nous projectes pedagògics. En aquesta època l’escola es trasllada a la Casa de Cultura. L’any 1988 l’escola esdevé Conservatori Elemental i pot fer exàmens oficials fins que, el 92, s’implanta la Logse. És justament un parell d’anys abans que comencen els projectes de creixement de l’Escola de Música amb la contractació de nou professorat, la incorporació dels alumnes de sensibilització (antic Triangle) i amb la construcció de l’actual edifici. Aquest és un important punt d’inflexió en la història del centre. Es bateja l’escola amb el nom de Victòria dels Àngels, artista catalana de renom internacional que gentilment apadrina el centre. Amb la reforma es redacta un projecte educatiu en el qual s’incorporen les noves tendències pedagògiques que aporten una visió més global dels estudis musicals, introdueixen nous elements didàctics i obren vies d’investigació. L'any 1998, es va iniciar una experiència pedagògica pionera, amb la col·laboració del Departament de Didàctica de la Universitat Autònoma de Barcelona, que situa l’escola en un lloc capdavanter en la investigació musical a les escoles de música de Catalunya. Actualment s'està construint una ampliació de l'edifici que permetrà convertir la línia equivalent a Grau mitjà en Conservatori professional. | |||
Fa 4 setmanes
